“Tenir contacte amb les empreses i poder traslladar la visió social és enriquidor”

Thelma Gil Samaniego treballa a Mansol Projectes com a prospectora d’empreses del programa Incorpora de “la Caixa” al Baix Empordà (Girona). “Ja molt abans el món social m’havia captivat”, comenta. Coneixedora del programa Incorpora des dels seus inicis, ens diu que la seva tasca és dinàmica i enriquidora en tenir contacte amb moltes empreses i, alhora, poder traslladar el punt de vista de les entitats socials.  

 

En què consisteix la teva feina?

Faig de pont entre les empreses i els candidats detectant les necessitats d’aquestes empreses. Contacto amb les empreses i les acompanyo en el procés de descripció dels llocs de treball en relació a les persones usuàries del programa Incorpora. També les acompanyo en la selecció de candidats i faig seguiment. Treballem sobretot el sector serveis per la zona on estem: comerços, hostaleria, atenció al client…

 

Des de quan treballes al programa Incorpora?

Conec el programa Incorpora des dels seus inicis. Quan vaig acabar Econòmiques vaig entrar a treballar a la Fundació Integramenet, una de les entitats amb les quals es va posar en marxa Incorpora a Barcelona. Més tard, l’any 2016, em sorgiria l’oportunitat de treballar com a prospectora d’empreses al punt del programa Incorpora de Girona, un punt gestionat per la Fundació Acollida i Esperança a través del servei d’inserció laboral de Mansol Projectes.

En el marc del programa Incorpora, també hem signat convenis de col·laboració amb el Consell Comarcal del Baix Empordà, amb l’Ajuntament de Castell-Platja d’Aro i amb el de Santa Cristina d’Aro. La seva implicació i el fet de treballar plegats ens ha facilitat la feina a l’hora de crear més oportunitats per a persones amb dificultats per accedir al mercat laboral.

 

Què és el més difícil de la teva tasca? I el que més t’agrada?

El que més m’agrada és el dinamisme de la feina, poder conèixer empreses diferents i parlar amb elles. I poder també transmetre d’alguna manera la visió social a l’empresa, aportar un granet de sorra i treballar amb les empreses per fer alguna cosa davant l’exclusió social. També crec que tots plegats podem contribuir a replantejar coses al sector serveis i a dignificar i/o professionalitzar més els àmbits laborals.

El més difícil o diria que dur és quan creus que aconseguiràs una inserció, quan tot està encaminat però a última hora no s’ha aconsegueix per algun motiu… I el millor és l’altra cara de la moneda, quan la inserció es produeix. Llavors tots els intents et compensen. També hi ha casos en què algú recorda una persona candidata que va entrevistar fa temps i la contracten i això és molt satisfactori.

 

Què aporta i com ha canviat el programa Incorpora des dels seus inicis al 2006?

Destacaria la qualitat de l’atenció i el valor afegit de l’acompanyament, tant a les persones usuàries com a les empreses, des dels inicis del programa. I com ha anat creixent any rere any en nombre d’entitats implicades, empreses participants i insercions aconseguides.

Ara és més fàcil la gestió gràcies a la plataforma a la qual ens connectem per introduir totes les dades. La inversió en aquesta eina de gestió per part de “la Caixa” ens ha facilitat la feina.

També es fan formacions més especialitzades i hi ha més contacte amb les empreses en aquest sentit per saber què necessiten. Es busca facilitar que les persones candidates puguin tenir aquestes competències. En aquest sentit cal destacar els Punts formatius Incorpora.

De vegades en el dia a dia no som tan conscients però tenim una feina difícil i delicada a través de la qual estem incidint en una faceta important de la vida de les persones. Perquè la inserció laboral és clau per a la inclusió social.