L’objectiu d’aquest curs és reduir la bretxa digital i aprendre totes les funcionalitats d’un telèfon mòbil
Les qüestions que han suscitat més interès han estat la gestió de tràmits i l’ús de whatsapp i del correu electrònic des del mòbil
Reduir la bretxa digital de col·lectius més vulnerables i obrir coneixements digitals útils per al dia a dia. Aquests són els dos motius pels quals s’ha programat – i amb molt d’èxit- una formació per als treballadors de Mansol després que l’àrea social del CET detectés aquesta carència en la gestió de tràmits i usos habituals amb els telèfons mòbils. Després la pandèmia, en què molts organismes i administracions van impulsar la tramitació virtual de qüestions com demanar una visita al CAP o baixar-se l’informe de la vida laboral de la Seguretat Social, encara s’ha fet més evident que la tecnologia és una barrera diària per a moltes persones.
És una realitat que la revolució digital està generant desigualtats i exclusió social entre les persones més vulnerables. Segons un estudi de 2020 de la Fundació Ferrer i Guàrdia titulat ‘La bretxa digital en les persones ateses per les entitats socials’, l’accessibilitat a les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) té un impacte molt important en les desigualtats. En en el col·lectiu de les persones amb discapacitat, la bretxa digital no és tant en l’accés (més del 90% de les persones enquestades amb una discapacitat física té accés a un telèfon mòbil amb internet i un 80% té accés a un ordinador) ni en l’accés a internet (90% pot accedir-hi) sinó en la usabilitat i accessibilitat (més del 15% assegura que els dispositius TIC que utilitza habitualment no s’adapten a les seves necessitats i gairebé el 40% assegura que hi ha funcionalitats de l’ordinador o smartphone a les quals no pot accedir perquè el dispositiu no s’adapta. La bretxa digital, conclou l’estudi, té un especial impacte sobre les persones amb discapacitat tenint en compte que aquesta tecnologia podria incrementar la seva autonomia i perquè també es tradueix en menys oportunitats d’ús i aprofitament de les TIC*.
La formació als treballadors de Mansol Projectes l’ha fet la Susanna Saltó del Programa Làbora i que apropa les persones en situació de vulnerabilitat al mercat laboral. La Susana és prospectora laboral i treballadora de Mansol Projectes precisamente en aquest projecte i durant molt de temps ha fet formacions als usuaris del programa amb l’objectiu d’estar més informats de l’evolució de les noves tecnologies i dels processos de selecció que fan les empreses.
Per determinar el temari del curs, que incloïa tramitacions telemàtiques i funcionalitats de whatsapp i del correu des del mòbil (des d’adjuntar fotografies o documents a fer grups i llistes de difusió) es va preguntar als treballadors que volien saber de l’ambit digital per tal d’ajustar la formació a les seves necessitats reals.
*Font: Diari de la discapacitat